دات نت نیوک
مدیریت آب در ایران باستان
مدیر سایت
/ دسته ها: مقالات

مدیریت آب در ایران باستان

مدیریت آب در ایران باستان

ایرانیان باستان همیشه به روشهایی که با آب تصفیه کرده بودند ، آن را تأمین می کردند ، آنرا حفظ می کردند ، مهار می کردند ، آنرا انتقال می دادند ، دوباره هدایت می کردند و توزیع می کردند. مدیریت آب در یک موقعیت جغرافیایی که در تمام طول سال به وفور یافت نمی شود به خودی خود یک چالش است. این نشان دهنده عزم یک ملت برای زنده ماندن و شکوفایی است.

 

مدیریت آب در ایران باستان 

 


ساختارها و تأسیسات مربوط به آب مختلف وجود دارد که هنوز هم در ایران وجود دارد و ایرانیان و همچنین مسافران خارجی برای بازدید و قدردانی از چگونگی مدیریت قرن ها در این کشور ، قدردانی می کنند. من قصد دارم برخی از آنها را در اینجا معرفی کنم تا بتوانید تصویری کلی در مورد آنها داشته باشید.
سیستم آبیاری کاریز (قنات)
ایرانیان باستان که پس از مهاجرت از کوههای قفقاز حدود 3000 سال پیش به فلات ایران رسیدند ، در جنوب و مرکزی ایران ساکن شدند. این دو منطقه مکانهایی است که بیشترین نمونه های مدیریت آب را در آن داریم. Kariz یک قنات زیرزمینی است که توسط بیل و سنبله در انواع خاک و صخره‌ها حفر شده است تا آب کوههای مرتفع واقع در دهها کیلومتر دورتر از شهرکهای انسانی که هیچ منبع آبی به راحتی در دسترس نیست ، منتقل کند.

مردم به دلیل کشف شرایط بهتر زندگی ، سرزمین های خود را ترک نکردند. درعوض ، آنها این سیستم را با استفاده از منابع طبیعی و قوانین اختراع کردند تا آب در کانالهای آب ساخته شده توسط انسان در یک شیب ابداع شده صورت بگیرد و مجاری را برای مسافت های طولانی اجرا کند تا زندگی به روستاها و شهرها برسد. تا این مرحله ، آب منتقل شده است. اکنون وقت آن رسیده است که از قدرت جریان آب استفاده کرده و آن را حفظ کنید.
یک مخزن آب با چهار گیرنده باد
تانک های عظیم زیرزمینی با استفاده از سیمان سنتی به نام ساروج برای نگهداری آب که پس از طی یک سفر طولانی به یک روستا رسیده بودند ساخته و عایق بندی شدند. چنین سازه هایی به فارسی "اب انبار" گفته می شود که به معنی ذخیره آب است. در دو طرف چنین سازه هایی با ارتفاع کمی متفاوت ، دو دهانه ، یک ورودی و یک خروجی وجود دارد.
آب این مخازن را از یک طرف پر می کرد و آنها را از طرف دیگر رها می کرد. بنابراین ، همیشه جریان مداوم آب وجود داشت. هرگز هنوز هم نبود به همین دلیل همیشه می توان آن را تازه و آشامیدنی نگه داشت. علاوه بر این ، یکی دیگر از اختراعات صرفه جویی در انرژی بومی ایرانیان ، Badgir )گیرنده باد( در این مخازن آب اجرا شد. حداقل یک زن و شوهر از آنها در دو طرف چنین مخازن ساخته شده و گنبدی در بالای مخازن پوشانده شده است.
Badgirs اجازه می دهد هوا از یک طرف و از طرف دیگر وارد هوا شود. بنابراین ، آب همیشه در معرض هوای تازه نیز قرار داشت. یک تکه سنگ نمک نیز برای اطمینان از تمیز نگه داشتن آب در آب ریخته شد. برخی از دهانه های دیگر نیز کار شده اند تا نور را نیز در خود داشته باشند. من این ساختارها را در ساختارهای بومی ایران توضیح داده ام . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها می توانید آن را بخوانید.مردم دوست داشتند در هوای گرم تابستان چیزی از سرما یخ بکشند. اگرچه ایران مرکزی و قسمت شرقی آن در زمانی که مردم شروع به ابداع چنین سیستم هایی برای مدیریت آب در ایران باستان کردند ، چندان خشک نبود ، اما آب و هوای بسیار گرم خواستار داشتن مقداری نوشیدنی از یخ و یخ برای تهیه و مصرف در زمان تابستان بود.

 

مدیریت آب در ایران باستان


شبهای کویری کاملاً سرد بود و آب می توانست یخ بزند. این دقیقاً همان چیزی است که افراد برای خنک کردن یخ در خندقها یا استخرهای کنار دیواری در مجاورت یک گنبد بزرگ گل و لای آجر پوشانده اند که در زیر انبار بزرگی ذخیره شده است. هر شب یخ ساخته می شد و روز دیگر وقتی می خواست یخ در جای خنک نگهداری شود ، سایه بان دیوار سایه می زند. یخ ساخته شده به همین دلیل به دلیل داشتن سیستم عایق کاری کارآمد که برای یخی ها طراحی شده است می تواند تا پایان تابستان در چنین سازه هایی نگهداری شود.
سدهای آبی در رودخانه های بزرگ ایران
آنچه از آن سدهای آب باستانی باقیمانده است ، نشانگر سفتی سازه هایی است كه آنها می توانند در آن رودخانه های بزرگ ایران ایجاد كنند كه آب را مسدود كرده و با استفاده از این منبع حیات برای كشاورزی با هدایت مجدد آنها به مزارع كشاورزی. 

در اصل ، هدف فراتر از ساختن برخی از پل های ایران ، امکان پذیر ساختن کاروان ها و افراد از آن رودخانه ها بود ، در حالی که پیش بینی می شد سطح آب را برای اهداف دیگری مانند آبیاری بالا ببرد.در برخی موارد ، حتی قبل از ساسانیان ، پارسیان بخشی از آب را در رودخانه های بزرگ هدایت کرده بودند تا با ساختن برخی از کانال های آب ، آن را به مزارع کشاورزی منتقل کنند. در شوشتر ، جایی که می توانید چندین نمونه از اینگونه مدیریت آب را مشاهده کنید 


گروه تاسيساتي يزد تهويه آماده اراِئه خدمات در زمينه هاي
*فروش عمده دستگاه تصفيه آب سافت واتر
*فروش فوق العاده تصفيه آب پيوريتک 
*فروش ويژه دستگاه تصفيه آب آرتک
*نمايندگي رسمي دستگاه تصفيه آب در شيراز 
*فروش دستگاه تصفيه آب سي سي کا
*فروش انواع فيلترهاي دستگاه تصفيه آب
*فروش انواع دستگاهاي تصفيه آب خانگي
* فروش انواع تصفيه آب صنعتي 
*تصفيه آب استخر  
*ارسال رايگان در استان فارس
*سرويس دوره اي
*گارانتي و خدمات پس ازفروش 
*پاسخگويي بموقع و پيگيري مشکلات پس از نصب دستگاه
*فروش و نصب و خدمات پس از فروش تصفیه آب در شیراز 
*اطلاع رساني در زمان تعويض فيلترهاي تصفيه آب به خريداران عزيز

 

کارشناس فروش : 09175956589

 

آدرس: شيراز چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز,بعد از ساختمان بهزيستي نبش کوچه طبقه2واحد 4

مطلب قبلی روشهای برتر تصفیه آب را بشناسید؟
مطلب بعدی فیلترهای تصفیه آب دریایی
Print
3523 رتبه بندی این مطلب:
4.7