دات نت نیوک
مدیر سایت
/ دسته ها: مقالات

فرآیند اولترا فیلتراسیون UF تصفیه آب خانگی

آشنایی با فرآیند اولترافیلتراسیون UF

 

 


تصفیه آب خانگی در حال حاضر به یک ضرورت تبدیل شده چرا که آلایندگی‌های مختلفی داخل آب وجود دارند که تنها و تنها از طریق فرایند تصفیه آب حذف می‌شوند. روش‌های مختلفی هم برای تصفیه آب وجود دارد. مکانیزم‌های مختلفی که می‌توانند این آلاینده‌ها را تا حد زیادی کاهش دهند. روش Ultra-Filtration یکی از این روش‌های پرکاربرد است که در کنار اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون بیشتر دستگاه‌ها با این مکانیزم کار می‌کنند.
اما روش اولترافیلتراسیون چیست؟ چگونه آب را تصفیه می‌کند؟ ما در ادامه به اولترافیلتراسیون آب خواهیم پرداخت و دستگاه‌های مختلفی که از این متد استفاده می‌کنند را بررسی خواهیم کرد. 
آشنایی با فرآیند اولترافیلتراسیون UF
اولترافیلتراسیون آب یک تعریف ساده دارد: پدیده‌ای که در آن مواد و ذرات جامد از مایع جدا می‌شوند. می‌دانید که اندازه‌ی مولکول‌های جامد بسیار بزرگتر از مایعات است و با توجه به این اختلاف اندازه‌های فیلتر UF می‌تواند ذرات جامد را به دام بیندازد و اجازه‌ی ورود آن را به آب آشامیدنی نمی‌دهد.
می‌دانید که مواد جامد بسیار زیادی در آب تصفیه نشده وجود دارند. از لای و لجن گرفته تا فلزات سنگین و انواع آلاینده‌های شیمیایی جامد از مسیر رودخانه و یا آب‌های سطحی وارد تصفیه خانه صنعتی می‌شوند. تصفیه خانه به دلیل حجم بالای آب نمی‌تواند تمام این ذرات را از آب جدا کند و بخش بزرگی از این ذرات جامد وارد سیستم آب‌رسانی شهری می‌شوند.
UltraFiltration هم یک روش تصفیه مشابه اسمز است. در این دستگاه هم یک ممبران وجود دارد اما با ممبران اسمز معکوس تفاوت‌های زیادی دارد. از فشار هیدرواستاتیکی آب استفاده می‌کند و معمولا داخل دستگاه هیچ پمپی وجود ندارد. اولترافیلتراسیون به نوعی چند فیلتر پشت سر هم هستند که جلو عبور ذرات جامد را به داخل آب می‌گیرند. باکتری‌ها، ویروس‌ها، اندوتوکسین‌ها و پاتوژن‌ها هم که در آب شهری وجود دارند داخل این فیلترها به دام می‌افتند، البته به ابعاد و اندازه‌های ذرات هم بستگی دارد.

 

 

فرآیند اولترافیلتراسیون UF

 


معمولا اندازه‌ی سوراخ‌ها و غشای متخلخل داخل ممبران 103 الی 106 نانومتر است که بسیار کم است. مولکول‌های آب به راحتی از داخل آن عبور می‌کنند اما مواد جامد به دام می‌افتند و وارد آب آشامیدنی نمی‌شوند.
ذرات معلق در آب و یون‌های مضر هم وارد آب نمی‌شوند و از این جهت همیشه آب آشامیدنی سالم و پاک خواهید داشت. در اینجا باید گفت که اولترافیلتراسیون فرق چندانی با اسمز معکوس و یا میکروفیلتراسیون دارد و این تفاوت‌ها صرفا به اندازه و ابعاد فضای متخلخل بستگی دارد.

مشاور فروش :  09175956589    
دفتر  فروش : 07183830672

دفتر فروش : شیراز ، چهار راه هوابرد به سمت چهار راه سرباز ، بعد از ساختمان بهزیستی ، ساختمان 2 طبقه ، نبش کوچه ، ورودی A، طبقه 2 ، واحد 4 
فروشگاه: شیراز بلوار صنایع –بعد از شهرک آرین به سمت گلستان،روبروی شیمی گیاه –بعد از کوچه 28 دکتر حسابی

 

مطلب قبلی دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای
مطلب بعدی نکات مهم در انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی
Print
1522 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه