دات نت نیوک
مدیر سایت
/ دسته ها: مقالات

آب شیرین کن اسمز معکوس یا غشایی

کاربرد آب شیرین کن

 


اینکه بتوانیم از آب شور آب شیرین تولید کنیم کار ساده‌ای نیست. نیاز به فرایندهای مکانیکی و حرارتی دارد و دستگاه‌های خاص خودش را دارد. جدا کردن نمک از آب باید در یک بستر قدرتمند انجام شود. در حال حاضر دو نوع طرز کار برای آب شیرین کن وجود دارد. یکی آب شیرین کن اسمز معکوس و دیگری آب شیرین کن حرارتی یا HTH.
هر کدام از این مکانیزم‌ها باید یک سازوکار خاص کار می‌کنند و هر کدام هم مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. با این دو دستگاه بیشتر آشنا شوید.


آب شیرین کن اسمز معکوس یا غشایی

 


نام اسمز معکوس را احتمالا در دستگاه‌های آب تصفیه کن شنیده‌اید. اسمز معکوس یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تصفیه آب است که کارایی بسیار بالایی دارد و کیفیت آب را به بالاترین حد ممکن می‌رساند. به آن آب شیرین کن غشایی هم می‌گویند.
آب شیرین کن غشایی در حقیقت با استفاده از یک یا چند غشای متخلخل فرایند شیرین‌سازی آب را انجام می‌دهد. اما این غشا چگونه عمل شیرین‌سازی را انجام می‌دهد؟ یک غشا داخل آب قرار می‌گیرد. غشایی که بسیار نازک است و روی آن سوراخ‌های بسیار ریزی در ابعاد نانو وجود دارند. مولکول‌های آب به دلیل جرم وزنی و حجم کمی که دارند می‌توانند از داخل این سوراخ‌های ریز عبور کنند. اما نمک‌های موجود در آب بسیار بزرگتر هستند.
با اینکه در آب حل شده‌اند و با چشم دیده نمی‌شوند اما همچنان بزرگتر هستند و غشا می‌تواند جلوی آن را بگیرد و به این صورت عمل شیرین‌سازی انجام می‌شود.
اما این سوراخ‌ها تنها دلیل شیرین‌سازی نیستند. در برخی دستگاه‌های تصفیه آب از جریان برق استفاده می‌شود تا یون‌هایی که با آب واکنش داده‌اند هم پیوندشان شکسته شود و وارد آب نشوند.
این جریان برق باعث می‌شود تا الکترون‌های آزاد با یون‌های مثبت واکنش داده و اندازه‌ و حجم مولکول‌های نمک واکنش‌ داده شده بیشتر شود و از داخل غشا عبور نمی‌کند. این مکانیزم آب شیرین کن غشایی است. اسمز معکوس یکی از پرکاربردترین روش‌ها در اسمز معکوس است.
مهم‌ترین نکته در دستگاه آب شیرین کن غشایی این است که به برق بسیار کمی احتیاج دارد و اصلا نیازی به برق با ولتاژ و جریان بالا نیست. معمولا از یک غشای نیمه تراوا یا نیمه نفوذ پذیر استفاده می‌شود که بتواند به خوبی جریان آب و جریان نمک‌ها را کنترل کند.
اما این دستگاه‌ها یک مشکل دیگر هم دارند. معمولا غشایی که در داخل این دستگاه‌ها استفاده می‌شود گران‌قیمت است و تکنولوژی ساخت آن باید بسیار قوی باشد. اما روش پراستفاده‌ای است و در اکثر مراکز تولید آب شیرین صنعتی و خانگی از این دستگاه‌ها استفاده می‌‌شود.

 

 

اب شیرین کن اسمز معکوس یا غشایی

 


برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید 

شرکت تاسیسات یزد تهویه با داشتن سالها تجربه در زمینه فروش، تعمیرات ، سرویس دهی، خدمات رسانی انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، پکیج رادیاتور در برند های ایرانی و خارجی , کولر گازی اسپلیت , تصفیه آب برای مشتریان خود با بهترین قیمت آماده خدمت رسانی در اسرع وقت به شما می باشند.

ارائه مشاوره رایگان فنی، فروش با پایین ترین قیمت بازار و نصب سریع و تعمیر با بهترین کیفیت ممکن به مشتریان عزیز و کسب رضایت شما، آرمان گروه خدماتی یزد تهویه می باشد.

 مدیر فروش  : 09175956589   
آدرس : شیراز چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز، بعد از ساختمان بهزیستی ساختمان نبش کوچه طبقه 2 واحد 4

 
 

مطلب قبلی دستگاه تصفیه آب خانگی PRO
مطلب بعدی عملکرد فیلتر‌های آب مورد استفاده در دستگاه‌های تصفیه آب
Print
1704 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه